Förskolan

Fjärilen

Förskolan Fjärilen

- en förskola med det lilla extra

Trygg förskola med fokus på glädje och lek i lärandet

På förskolan Fjärilen bedriver vi verksamhet för barn i åldrarna 1-5 år, på två avdelningar. Vi har åldersnära grupper med en avdelning (Kålfjärilen) för de yngre barnen och en avdelning (Guldvinge) för de äldre barnen.

Fjärilen erbjuder en verksamhet med hög personaltäthet, där alla barn får utrymmet och möjligheten att utvecklas, leka och lära i en trygg och inspirerande miljö.

Ett centralt mål i vår verksamhet är att förskolan ska ha en ”vi-känsla” som sträcker sig över avdelningarna. Förskolan har regelbundet gemensamma aktiviteter, flexibla gruppindelningar, vilket också möjliggör för att alla barn och pedagoger möts.

3 barn går över vintrig bro

Vi har HLR-instruktör i personalgruppen och vi har gemnsam utbildning i hjärt- lungräddning och luftvägsstopp varje termin samt kontinuerlig repetition för att alltid ha personal med goda kunskaper i livräddning för att göra vistelsen tryggare för alla på vår förskola.

Fjärilen ligger på Umedalen, alldeles intill Skulpturparken och granne med Baltichallen, med närhet till skogspartier, pulkabacke och bibliotek. För en närmare vägbeskrivning och karta, gå in under fliken Kontakta oss!

Högst rankade förskolan

Fjärilen startade sin verksamhet år 2011 och är en fristående förskola. 2022 bestämde vi oss för att bli den förskollärartätaste förskolan samt att bli den högst rankade förskolan i Umeå.

I förskoleenkäten efter vårt första år har vi nu fått bland de högsta betygen man kan få av alla förskolor i Umeå.

Förskolan använder sig av den kommunala kön för barnplaceringar, se mer information under fliken Ansök till oss.

Barn sitter i grupp i naturen
HLR - Kedjan som räddar liv.

Flest förskollärare per barn

I Umeå kommun är vi den förskola som har högst antal förskollärare per barn. I dagsläget räknar vi knappt 3 barn per förskollärare vilket är mer än dubbelt så många förskollärare jämfört med de flesta andra förskolor i Umeå.

VI har fantastiskt engagerade och närvarande pedagoger!